05 augustus 2006

zomer(vakantie) 2006

Drie weken in Frankrijk! Eindelijk kunnen we flink aan de slag. Maar zoals we al gewend waren waren we iets te optimistisch qua planning. En werken bij een temperatuur van 35 graden is natuurlijk ook niet altijd even lekker. Maar desalnietemin is er een hoop gebeurd, en is eindelijk de opruimfase afgelopen. Er kan nu eindelijk iets constructief gedaan worden.
Als eerste hebben we afspraken gemaakt voor de bezorging van (bouw)materialen. En een defintieve afspraak voor het (laten) maken van een drainage rondom het huis.

Het geleverde materiaal (40 balken voor de vloer van de 1e etage, steiger, grind, 150 betonstenen)


Eerst zijn we gestart met het opruimen van al het oude hout, hiervoor huren we een container. Toen deze werd geplaatst dachten we dat deze veel te groot zou zijn en een kleinere voldoende was geweest. Maar er lag nog echt veel houtafval in het huis. Het leek wel of de vorige eigenaar van alles verzamelde. Maar alles was onbruikbaar zoals oude (kroeg)deuren en complete ramen maar niet de juiste maat.

15m3 bleek nog niet zo'n gekke inschatting te zijn...


Ook moesten we nog de oude vloerbalken slopen zodat deze ook meekonden in de container. Dat was nog een flinke klus, maar gelukkig hadden we een electrische zaag gekocht.

Het weghalen van de oude vloerbalken...

ging met de electrische zaag wel beter dan met de handzaag...


Toen we al het houtafval hadden verwijderd was het huis een stuk opgeruimder. Ik kon nu met de steiger goed overal bij komen. Er kon nu echt gewerkt worden.

Een volle container afvalhout, incl. de vele deuren en twee onbruikbare trappen.

Een 'leeg' huis...



In de tweede week van onze 'vakantie' lieten we een drainage aanleggen rondom het huis tegen het vocht. Deze diende tevens om het het regenwater van het dak af te voeren naar de sloot langs de weg. Dit kon doordat de drainage-buizen van onder dicht zijn en alleen bovenin geperforeerd waren. Binnen 2 dagen lag de drainage er.
We hadden de keuze om het regenwater naar de toekomstige vijver af te voeren of naar de sloot langs de weg. Ik had altijd gedacht dat deze laatste optie niet mogelijk was omdat het afschot te klein zou zijn tussen de drainage en de sloot. Maar dat ging volgens het bedrijf dat de drainage ging aanleggen zonder probleem. Dit leek ons dan ook de beste oplossing, want als het hier regent dan komt het er vaak met bakken uit. Dat zou de vijver ook niet goed kunnen verwerken. Zo zie je maar, je moet altijd open staan om je plannen continue aan te passen.

Een hele grote machine voor een kleine sleuf, maar deze was verrassend wendbaar. Als bijkomend pluspunt 'bewerkte' deze machine ook de grond rondom het huis.

De drainage ligt gemiddeld op een diepte van zo'n 45 cm en zo'n 30 cm van de muur.

De drainagebuis. De perforatie zit alleen aan de bovenzijde, het (regen)water kan dus gewoon goed stromen in deze (110mm) buis.


Nadat de buis was gelegd en er 10cm grind op was gegooid, kwam er een anti-worteldoek overheen.

Daarna werd alles netjes opgevuld met grind. In de toekomst komt er 1,5 meter grind om het hele huis te liggen. Dit blijft altijd goed beloopbaar na een flinke bui.
Er zijn ook 3 putten ('regards') gemaakt, 2 voor de aansluiting van de afvoer van de dakgoot en 1 grote t.b.v. eventueel onderhoud.


Na deze klus zijn we gestart met het plaatsen van de nieuwe draagbalken voor de vloer van de 1e etage. Voordat deze flinke balken (75 x 225 mm!) konden worden geplaatst moesten er eerst nieuwe gaten worden gemaakt in de muur. En de 1e binnenmuur moest verhoogd worden. Want de nieuwe vloer kwam 20cm hoger te liggen dan de oude.


Betty aan het hakken van de nieuwe gaten voor de balken.


Op de 1e binnenmuur moest een nieuwe laag stenen geplaatst worden om de nieuwe balken te ondersteunen. Mijn eerste metselwerk!


Ik heb veel respect voor de metselaar, want dit is zwaar werk. Die betonnnen stenen zijn zo'n 20kg per stuk! Het schiet wel op maar die blokken plaatsen is geen grap.


Na het op maat zagen van de balken konden ze geplaatst worden. Niet altijd even makkelijk, want ze wegen zeker 25kg per stuk.


Eindelijk is er iets gebeurd in het huis wat duidelijk zichtbaar is. We hadden nu echt het gevoel dat deze renovatie echt ook haalbaar is. Maar het is echt zwaar werk. Daarom zullen we meer dingen dan gepland ook door professionals laten uitvoeren. In Frankrijk is het soms goedkoper om iets te laten doen door een vakman omdat hij goedkoop materiaal kan inkopen en je slechts 5,5% BTW betaald. Als je zelf materiaal inkoopt betaal je bijna 20% BTW. Van dit verschil kan je soms iemand laten werken!
We hebben dan ook besloten om toch een aantal dagen er even echt tussenuit te gaan naar Chamonix en het bedrijf dat het dak komt plaatsen in september wat meer werk te laten verrichten (afmaken vloer 1e etage, plaatsen metalen steunbalk en metselwerk 1e etage, storten betonnen vloer begane grond).

O ja, een paar dagen voordat we weer naar huis gingen kregen we een definitief akkoord op onze gewijzigde (ver)bouwplannen! Ik was toch een beetje bang dat de gemeente de wijzigingen die wij wilden aanbrengen niet zou accepteren. Maar we kunnen zonder problemen door met de renovatie!

Het zo gewilde bord bij de poort met de gegevens van de bouwvergunnning.


Half september beginnen ze met het dak, maar nog hiervoor komen we weer terug voor een lang weekend om de keuken uit te graven tbv het beton en glas te bestellen voor de ramen. Als alles nu volgens plan verloopt, en de offertes in orde zijn, dan is het huis eind oktober wind- en waterdicht en hebben we een betonnen vloer beneden en een beloopbare vloer op de eerste etage. Het kan niet snel genoeg eind oktober zijn voor ons...